Seksinya bibir ikan ni… sekali pandang macam Angelina Jolie

July 15, 2020
Oleh Arziana Mohmad Azaman

ADUH! Macam tidak percaya je bila tengok gambar ikan ini.

Sekali pandang, ikan spesies triggerfish ini macam ada gigi dan mulut manusia pula…


Walaupun rupa sesuatu yang subjektif, barangkali ada yang bersetuju bila segelintir kata sekali pandang macam Angelina Jolie.

Ikan jenis hidupan terumbu karang itu membuatkan seorang pemilik akaun Twitter ‘sentap’ dengan kapsyen gambar berbunyi: “bibir dia lebih seksi dari aku.”

triggerfish

Masakan tidak, gambar ikan yang bukan mempunyai bentuk dan warna yang unik, bahagian giginya yang tersusun rapi menjadi perbahasan netizan.

Iklan

Untuk pengetahuan, ikan ini tergolong dalam kumpulan ikan ayam-ayam tau. Apa ikan ayam-ayam ini?

Nah! Berikut ada butirannya:

Iklan

triggerfish

1. Dikenali sebagai ikan lagon terumbu karang di Hawai.
2. Di Malaysia atau Indonesia, ikan ini sama spesies etong, jebong atau ayam laut.
3. Selalunya, ikan spesies Abalisters Stellatus biasa ditemui di perairan tempatan.
4. Boleh mencapai saiz 30 sentimeter sehingga 40 sentimeter.
5. Bukan kategori ikan yang agresif dek giginya yang tidak tajam

Jadi, tak mustahil kita boleh lihat dengan lebih dekat ikan jenis ini kalau snorkeling di kawasan pantai tumpuan di Sabah.

Tak perlulah nak pergi nun jauh sampai Hawai untuk tengok ikan unik ini kan?

 

 

 

 

 

Iklan

About Arziana Mohmad Azaman