UNIQLO bukan sekadar jenama yang mementingkan fesyen sahaja, malah turut menitik beratkan soal alam sekitar.

Pengarah Kelestarian, UNIQLO Malaysia, Evelyn Tan berkata, selama lebih 20 tahun, UNIQLO dan syarikat induknya, Fast Retailing telah mengambil pendirian kukuh dalam menjadikan dunia lebih baik melalui busana yang diketengahkan, merujuk kepada konsep LifeWearnya.

Ujarnya, usaha UNIQLO Malaysia akan terus dipertingkatkan menerusi dua inisiatif utama iaitu:

1) Inisiatif Utama: Membuat Pakaian Baik yang Lebih Baik untuk Alam Sekitar

-Antaranya adalah mengurangkan pelepasan gas rumah hijau di kedai dan pejabat UNIQLO.

-Kedai telah bertukar kepada lampu LED 100 peratus dengan mengurangkan jumlah pencahayaan.

-Sasaran untuk mengimbangi 100 peratus pelepasan karbon menjelang tahun 2023.

-Memperkenalkan produk dengan perkadaran bahan kitar semula yang lebih banuak.

-Sejak 2019, UNIQLO semakin memperkenalkan bahan kitar semula ke dalam produknya.

-Di peringkat global, UNIQLO menyasarkan untuk meningkatkan bahagian bahan kitar semula kepada kira-kira 50 peratus menjelang tahun 2030.

-Serentak dengan itu, UNIQLO Malaysia akan memperkenalkan koleksi Musim Bunga/Musim Panas 2022 yang mana 15 peratus daripada olyester yang digunakan akan diperoleh daripada botol PET kitar semula.

Ke Arah Sisa Sifar

Kurangkan sisa plastik

-Teruskan proses mengitar semula dan mengitar semula plastik yang digunakan dalam penghantaran barangan ke kedai UNIQLO dengan kerjasama beberapa pihak.

-Penghantaran melalui kotak berbanding plastik.

Kurangkan Pembaziran Kertas

-Beg beli-belah pelanggan telah ditukar daripada plastik kepada beg kertas pada tahun 2014 dan caj beg kertas dilaksanakan pada tahun 2021 untuk menggalakkan pelanggan membawa beg boleh guna semula.

Kurangkan Pembaziran Pakaian

-Menggunakan perkhidmatan pembaikan dan kitar semula pakaian untuk pelanggan menggunakan semula pakaian UNIQLO mereka dan memanjangkan nilai dan kitaran hayat pakaian pengguna.

Perlindungan Biodiversiti

-Untuk meneruskan sokongan kami kepada WWF-Malaysia dalam pemuliharaan marin yang bermula di Melaka dan meluaskan aktiviti pembersihan pantai dan projek pengurangan pencemaran marin ke negeri-negeri lain.

2) Inisiatif Utama: Membuat Pakaian yang Baik untuk individu dan Masyarakat

-Untuk mempromosikan sumbangan sosial, UNIQLO Malaysia telah bekerjasama dengan pertubuhan bukan kerajaan dan bukan untung (NGO & NPO) untuk menyokong pelbagai komuniti sejak tahun 2019. Antaranya termasuk:

-Menyediakan bantuan Covid-19 di tempat memerlukan, menderma 500,000 topeng muka, 80,000 topeng dan barangan AIRism kepada petugas barisan hadapan di hospital dan pusat vaksinasi termasuk pelajar sekolah. Selain itu, menderma peralatan perubatan kepada jabatan kesihatan dan mental hospital dan menderma wang untuk 500,000 makanan untuk komuniti terdedah yang terjejas oleh wabak berkenaan.

-Bantuan lanjutan diberikan kepada mangsa banjir di Lembah Klang. Lebih 46,000 produk UNIQLO, termasuk pakaian panas daripada siri HEATTECH dan topeng AIRism. Sumbangan wang juga dibuat untuk menyediakan 2,000 pek makanan untuk mereka yang terjejas akibat banjir.

Iklan

-Mempromosikan kesedaran sosial orang kurang upaya di Malaysia melalui UTme! X Kerjasama Projek Autisme Awal.

-Sokongan pakaian untuk gelandangan dan penduduk B40 semasa musim perayaan dan bencana alam. Sudut pakaian disediakan untuk mereka yang memerlukan di Pusat Transit Gelandangan di Kuala Lumpur dan Pulau Pinang.

-Sumbangan AIRism Sanitary Shorts kepada gadis dan wanita yang mungkin berdepan dengan kemiskinan haid dan pakaian kepada pesakit pembedahan jantung untuk akses penjagaan pembedahan yang lebih mudah termasuk kepada orang kurang upaya.

-Beberapa bengkel dan pendidikan kelestarian telah dijalankan untuk beberapa sekolah untuk memastikan kanak-kanak mempunyai pemahaman yang lebih baik tentang kelestarian.

SOKONGAN

Pada tahun 2022, UNIQLO Malaysia berharap dapat mendekati dan menyokong lebih ramai komuniti melalui aktiviti sumbangan sosial. Antara pelan yang digariskan termasuk:

-Meningkatkan sokongan pemulihan Covid-19 dengan bekerjasama dengan pejabat kerajaan untuk menyediakan pakaian yang sesuai kepada pencari kerja untuk temu duga kerja.

Iklan

-Menyediakan latihan keusahawanan kepada wanita dan memastikan mereka celik digital demi membantu mereka berdikari dari segi kewangan.

Bagi kakitangan di UNIQLO Malaysia, Diversity & Inclusion (D&I) Committee telah ditubuhkan pada 2020 untuk berkongsi, sumbang saran, menyokong dan memacu aktiviti D&I secara dalaman. UNIQLO Malaysia akan terus mendidik, melibatkan dan memperkasakan pekerja untuk mempromosikan budaya Kepelbagaian & Rangkuman yang memfokuskan kepada beberapa ciri iaitu:

Jantina: UNIQLO menggalakkan kepimpinan dan pemerkasaan wanita;

Orang Kurang Upaya (OKU): UNIQLO menggaji, menilai skim, melatih dan membangunkan OKU.  Pada masa ini, OKU membentuk lebih daripada 2 peratus tenaga kerja UNIQLO Malaysia. UNIQLO menyasarkan untuk mengupah sekurang-kurangnya seorang PWD di setiap kedai.

 

Global One Team: UNIQLO menyediakan peluang pekerja untuk penugasan antarabangsa, pembangunan bakat dan kepimpinan, pengambilan rentas sempadan dan penglibatan pekerja.

Dengan matlamat untuk mewujudkan Malaysia yang lebih baik bersama-sama rakyat Malaysia untuk masa hadapan, UNIQLO Malaysia akan terus mengambil langkah untuk melindungi dan mengurangkan beban terhadap alam sekitar semula, menangani cabaran masyarakat dengan menyediakan sokongan yang lebih mampan dan meneruskan amalan D&I korporatnya,” kata Evelyn.

 

Untuk mendapatkan maklumat lanjut, layari https://www.fastretailing.com/eng/sustainability/news/2112021500.html dan www.uniqlo.com.