KISAH menantu yang tidak sebulu dengan mertua sering kita dengar. Ada kalanya dapat dilihat ia berpunca daripada sebelah pihak dan tidak kurang disebabkan kedua-duanya.

Bagaimanapun, sudah namanya ibu bapa biarpun mereka bergelar mertua, sudah tentulah apa pun kekurangan, mereka tetap perlu dihormati seperti kedua orang tua sendiri.

Malangnya pada sesetengah orang, perkara itu tidak berlaku. Itulah yang dikesalkan seorang ustaz yang mendapat jolokan 'kembar' kepada Ustaz Ebit Lew ini.

Macam mana haji ni jadi jutawan, wajib baca... kata Ustaz Khailil Razak yang lebih dikenali dengan nama Ustaz Tido.

Memulakan cerita, menurutnya beliau berasa sedih dan menangis apabila mendengar beberapa kisah yang diluahkan kepadanya tentang mak dan ayah mertua.

"Ada yang cerita ayah mertuanya semuanya yang buruk-buruk. Saya dengar je tanda hormat dia nak bercerita. Saya dengar macam dia senaraikan keburukan mak dan ayah mertua nya.. Sambil dengar saya bergenang air mata.. Allahu.. Sebak rasa hati ni..

Dia cite "Aku benci mak mertua aku.. Banyak sngat membebel.. Itu tak kena ini tak kena.. Apa aku buat semua salah.. Bapak mertua aku dah laaa macam tiang jee.. Tak suka bersembang.. Tu kadang-kadang aku malas balik kampung orang umah aku...apa pandangan ko lil.."

Saya kata "aku sebenarnya nak nangis bila ko cerita pasal mak dan ayah mertua ko.. Aku tak tau nak kata apa.. Cuma aku nak tanya macamana ko sanggup cerita A-Z buruk mereka.. Aku rasa ko seronok tengok cara ko bercerita tu..

"Ko nak tau.. Allah ambil nyawa mak aku awal.. Masa tu aku perlukan seorang ibu untuk aku smbung belajar.. Tapi aku tempuh semua tu tanpa kasih sayang seorang mak.. Aku rindu sangat kat mak aku.. Nak panggil semula perkataan mak.. Nak mula rasa pelukan mak.. Sampailah aku nikah.. Sah je aku nikah aku peluk ayah aku aku salam bapak mertua aku sambil aku nangis.. Dan aku bangun terus cari mak mertua aku..

Ko nak tau aku cakap apa? "Mama.. Sekarang mama lah mak Halil.. Halil akan jaga mama macam mak Halil sendiri.. Aku nangis peluk mak mertua aku..

Hidup aku rasa mula semangat lain macam sebab aku ada mak mertua yang banyak sangat nasihat aku.. Salah aku.. Silap aku.. Semuanya mak mertua aku nasihat.. Aku suka sangat dengar cerita dia.

Nasihat dia.. Aku jaga perasaan dia macam aku jaga perasaan mak ayah aku sndiri..  Kadang-kadang kita lupakan perasaan isteri kita.. Apa perasaan isteri kita bila kita buat mak ayah dia macam tu? Kutuk.. Cakap buruk mak ayah dia.. Kalau isteri kita cakap buruk mak ayah kita apa perasaan kita? Mesti kita sedih.. Macam tuu laaa.. ," itu nukil beliau di Facebook semalam.

Ustaz Tido

Kisah jutawan 

Iklan

Menurut Ustaz Tido, beliau pernah kenal seorang kaya.. Jutawan.. Banyak hartanah.

Cerita beliau, setiap tahun jutawan tersebut menunaikan umrah.

"Kaya sangat haji ni.. Aku pernah jumpa dia kat Zam-zam Tower di Mekah.. Aku tanya dia.. Apa ek amalan haji sampai Allah bagi haji harta kaya macam hari ni..?"

Haji tu bagitau kisahnya....

"Ustaz nak tau.. Saya jaga mak ayah saya sampai mati.. Saya suap mereka.. Saya basuhkan najis dia.. Sampai mak ayah saya mati.. Lepas mak ayah saya mati.. Saya jaga pulak mak ayah mertua saya.. Dalam keadaan mereka tak suka saya.. Saya suap dia dia tempis.. Dia tolak.. Habis baju saya..

Iklan

Tapi saya tutup telinga butakan mata.. Saya terus khidmat dia walaupun dia tak suka saya.. Sampai mak ayah mertua saya meninggal..

Saya rasa asbab amalan ni Allah bagi saya hadiah berlipat kali ganda.. Saya tak ada hutang dengan mana-mana bank.. Tanah saya Allah bagi banyak.. Rumah sewa..

Banyak laa ustaz Allah bagi kat saya selepas mak ayah mertua saya meninggal dunia.. Rupanya kesusahan saya khidmat mereka.. Ada rahmat disebalik tu..." cerita Ustaz Khalil.

Katanya lagi, beliau sendiri menangis dengar cerita pakcik itu..

"Sebab aku tak tau aku ni boleh tak jaga mak ayah mertua aku nanti macam dia jaga..

Baru faham sebenarnya kita hebat.. Kaya.. Business letop bukan sebab kita pandai niaga tapi sebenarnya doa orang yang paling lemah dalam kalangan kita.. Siapa? Mereka lah.. Isteri anak.. Allahu.. Baru faham..

"Dah laa bro.. Aku tak reti nak nasihat orang cuma aku leh cerita je pengalaman-pengalaman aku. Aku harap kita sayanglah mak ayah mertua kita macam kita sayang mak ayah kita sendiri.." tulisnya.

Doa

Ya ALLAH.. Ampunilah kami.. Kami tak sedar yang kami  telah derhaka pada mak ayah mertua kami sendiri..

Ya ALLAH syukur kau masih bagi kami mak ayah mertua kami yang banyak nasihat kami.. Untuk kami jadi lebih baik. Ya ALLAH jadikanlah kami menantu yang sentiasa lihat kebaikan mak ayah mertua kami.. Dan sembunyikan keburukan mereka.. Panjangkanlah umur kami dan mereke untuk kami berkhidmat pada mereka.. Amiiin #UstazTido, doa beliau yang dititipkannya..

Moga terinspirasi menyayangi mertua sama seperti ibu bapa sendiri dan mendapat ganjaran daripadaNya. -AG #JanganPutusAsaMalaysia