PKPB: Jangan panik, pengguna digalak buat pembelian dalam talian

Iklan
PKPB: Jangan panik, pengguna digalak buat pembelian dalam talian

SEPERTI kita sedia maklum, maka hari ini bermulalah pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) di Kuala Lumpur, Putrajaya Selangor dan juga Sabah.

Menurut Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Seri Alexander Nanta Linggi, pengguna kini digalakkan membuat pembelian secara dalam talian ketika pelaksanaan PKPB di kawasan masing-masing.

Iklan
Iklan

Pesanan ini berikutan orang ramai mula panik kerana mungkin fobia terhadap wabak Covid-19 dan PKPB yang akan dilaksanakan selama 14 hari.

Iklan

Nanta juga berkata, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) mendapat maklumat dari lapangan bahawa berlaku pembelian panik di beberapa tempat selepas pengumuman PKPB oleh Menteri Kanan (Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob pada Isnin.

Iklan

Beliau turut menegaskan bekalan barang terutama barang makanan dan barang keperluan utama dijamin mencukupi pada harga yang stabil dan munasabah.

Tambahnya, KPDNHEP mempunyai 2,269 anggota penguat kuasa di seluruh negara yang sentiasa memantau dan memeriksa bagi memastikan bekalan mencukupi dan harga barang stabil tanpa kenaikan mendadak.

KPDNHEP, katanya juga telah membuktikan melalui tindakan yang diambil dapat memastikan bekalan makanan tidak terputus semasa Perintah Kawalan Pergerakan dilaksanakan dahulu.

Nanta dalam pada itu berkata pengilang, pengeluar, pemborong dan peruncit diingatkan supaya memastikan semua bekalan keperluan sentiasa mencukupi.

Jika pengguna mendapati ada peniaga yang tidak mematuhi undang-undang, mereka boleh menyalurkan aduan kepada KPDNHEP melalui portal e-aduan@kpdnhep.gov.my, menghubungi call centre di talian 1800 886 800 atau e-mel kepada e-aduan@kpdnhep.gov.my, katanya.

Aduan juga boleh disalurkan melalui aplikasi telefon pintar Ez ADU, dengan menghubungi enforcement command centre (ECC) di talian telefon 03-8882 6245 / 6088 atau talian telefon  Malaysia Government Call Centre (MYGCC)  di nombor 03-8000 8000 atau Whatsapp ke 019- 279 4317.