[VIDEO]Gadis Malaysia petah berbahasa Arab sedang ‘berdebat’, rupanya ini yang berlaku

[VIDEO]Gadis Malaysia petah berbahasa Arab sedang 'berdebat', rupanya ini yang berlaku
December 19, 2020
Oleh Faezah Muda

BARU-BARU ini tular sebuah video di laman sosial menunjukkan seorang gadis sedang berdebat petah dalam bahasa Arab.

Video berdurasi 1 minit 41 saat itu pada asalnya dimuat naik oleh Instagram @huuraiyah dan dikongsi semula oleh Instagram Sinar_my.

Ia memaparkan seorang gadis sopan sedang berhujah seperti gaya pertandingan syarahan rupanya pelajar dari negara kita.


Media tempatan melaporkan gadis itu bernama Hidayah Anuar dan dia baru menamatkan pengajian Ijazah Sarjana Muda Bahasa Arab di Universiti Al-Azhar, Mesir.

Ketika itu Hidayah bersama seorang lagi rakannya berada di dalam kereta api dalam perjalanan pulang ke Kaherah dari Iskandariah.

Namun, keadaan menjadi sedikit kecoh kerana dua gadis ini tersalah menaiki keretapi pulang.

Lelaki Arab itu datang kerana mahu menyemak tiket dan mempersoalkan mengenai tiket mereka.

Iklan

Disebabkan itu Hidayah ‘berdebat’ dengan Pak Arab itu untuk menjelaskan situasi mereka.

Baca juga TMJ balas komen anak tiri Siti Nurhaliza di Instagram, nasihat ‘deep’ buat warganet tersentuh

Iklan

Menjengah ke ruangan komen, warganet turut terjemahkan apa yang mereka faham dengan apa yang berlaku sebenarnya.

rafflesiaceae – Ceritanya, pelajar malaysia ni tersalah naik train. Padahal sebelum tu diorang dah tanya pekerja. So pak cik tukang cek tiket marah-marah, jerit-jerit kat diorang siap minta duit. Sebab orang Arab memang macam tu, kasar. Sikit-aikit nak jerit. So perempuan tu dia jelaskan keadaan dia and minta maaf banyak kali. Nampak je macam kasar, sebenarnya berhemah tapi dengan lantang dan tegas. Kalau tak berani melawan, habis kena herdik. Bukan senang nak lawan pak Arab. Kena pandai bahasa Ammiyah.

johanabady – “Saya minta maaf sebab salah beli tiket… tak sengaja, duit saya ada kalau nak tukar tiket baru… tapi saya minta maaf memang salah saya. Maafkan saya pak cik”.

amirulasyraf87_ – Hahahaa…adui. Ana duduk mesir pun biasa tengok Arab lawan Arab. Ni orang kita debat memang padu habis. Ayat last dia padu “saya ada duit jadi saya tiada masalah untuk tiket lain”.

cuyanz – Best dengar dia cakap Arab. Kemahiran paling tiggi dia ada. Tahniah dik, cemburu dengan kamu.

hanumabdulhalim – Memang susah nak bercakap dengan orang Arab terutama lelaki. Saya tahu sebab hari-hari berdepan pelajar international kebanyakan dari timur tengah. Sangat kagum debgan adik ni. Walau dia seorang perempuan tapi dia boleh berdepan dengan orang lelaki Arab. Salute!

khaulahmawaddah – Cakap ammi fuhhh, kita nak mahir yang fusha pun masyaAllah jauh lagi perjalanan.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by SINAR (@sinar_my)

Iklan