MENERUSI maksud Dewan Bahasa dan Pustaka, mimpi membawa makna sesuatu yang terlihat atau dialami dalam tidur.

Sesetengah juga percaya setiap daripada mimpi itu mempunyai maksud atau mesej tersirat yang ingin memberi pesanan kepada kita.

Gambar hiasan

Ada juga yang berasa yakin bahawa manusia dapat berhubung dengan alam ghaib menerusi mimpi.

Kadangkala mimpi ini boleh menyebabkan seseorang itu berasa cemas, berpeluh dan gelisah selepas terjaga dari tidur.

Mereka juga akan terbawa-bawa dengan mimpi sehingga menjejaskan kualiti kerja dan menjejaskan aktiviti harian.

Gambar hiasan

Bagaimanapun terdapat beberapa perkara yang boleh mempengaruhi mimpi. Justeru, berikut Sinarplus kongsikan lima perkara yang dipetik daripada sumber CNN Indonesia:

1. Makanan

Mungkin hal ini agak sukar untuk dipercayai, tetapi jelasnya makanan dapat mempengaruhi jenis mimpi yang bakal anda alami.

Pengambilan makanan manis atau pedas dipercayai antara pendorong kepada mimpi buruk.

Memakan hidangan yang manis sebelum tidur menyebabkan kadar gula meningkat dalam darah.

Begitu juga dengan pengambilan makanan pedas yang boleh juga menyebabkan gangguan pencernaan dan pedih ulu hati.

Sebaiknya jangan ambil makanan yang terlalu berat sebelum tidur sekurang-kurangnya tiga atau empat jam.

Iklan

2. Aroma

Bau yang menyenangkan bukan sahaja dapat memberikan ketenangan, malah ia juga dapat mempengaruhi mimpi anda.

Selain membantu individu yang mengalami kesukaran untuk tidur, bau wangian seperti bunga-bungaan dapat mewujudkan mimpi indah.

3. Posisi tidur

Kelihatan remeh, tetapi posisi tidur antara perkara yang boleh mempengaruhi mimpi baik atau buruk termasuk bermimpi melakukan hubungan intim dengan individu lain.

Iklan

4. Filem seram

Bagi mengelakkan daripada mimpi buruk, sebaiknya elakkan daripada menonton naskhah seram tidak mengira sama ada filem mahupun drama.

Hal ini terutama bagi mereka yang lemah semangat. Bukan sahaja menonton, malah membaca bahan bacaan seram juga perlu dielakkan.

Oleh itu pihak bahan hiburan yang lebih ringan dan santai sebelum tidur agar pemikiran lebih tenang selain tidak terbawa-bawa dalam mimpi.

5. Rasa lapar

Sebaiknya jangan tidur dalam keadaan anda sedang lapar. Ini kerana kadar kalori dalam badan akan mempenyaruhi paras gula dalam darah sehingga boleh menyebabkan terjadinya mimpi di luar jangkaan.

Oleh itu, jangan lupa untuk makan, tetapi harus diingatkan agar tidak berlebihan sehingga mampu menjejaskan proses pencernaan.

Ringkasnya, setiap daripada mimpi itu membawa maksud tersendiri. Tidak mengira sama ada mimpi buruk ataupun baik, sebaiknya berdoa kepada TUHAN agar diberikan petunjuk dan diberikan rahmat dan reda atas takdir-NYA.

Sumber: CNN Indonesia

 

Jangan lupa follow Sinarplus di Instagram