Sektor pelancongan hampir lumpuh, jom bantu ikut pelan pemulihan MOTAC

Sektor pelancongan hampir lumpuh, jom bantu ikut pelan pemulihan MOTAC
November 27, 2020
Oleh Meen

AKIBAT pandemik Covid-19 yang melanda dunia sehingga hari ini menyebabkan banyak sektor ekonomi kini lumpuh dan terpaksa menghadapi dengan pelbagai kesukaran dan turut tidak terkecuali adalah sektor pelancongan yang menghadapi masalah yang sama.

Bagi merancakkan semula ekonomi negara melalui sektor perlancongan, Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya (MOTAC) mengumumkan perincian pelan pemulihan pelancongan.

Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya, YB Datuk Sri Hajah Nancy Shukri berkata, MOTAC melalui agensinya, Lembaga Penggalakkan Pelancongan Malaysia (Tourism Malaysia) akan menggerakkan pelan pemulihan pelancongan tersebut melalui Pakej Rangsangan Ekonomi (PRE) dengan melibatkan kerjasama penggiat-penggiat industri pelancongan negara.

Tiga teras utama pelan pemulihan yang telah digariskan di bawah strategi pemulihan tersebut dijangka akan menyemarakkan semula pelancongan domestic iaitu:

1. Mengembalikan keyakinan untuk melancong.

2. Menyemarakkan pelancongan domestik.

3. Memaksimumkan sumber sedia ada.

Program yang telah dikenalpasti untuk menggerakkan industri pelancongan tempatan adalah dengan melibatkan kerjasama dengan semua pemain industri seperti syarikat penerbangan, pengangkutan dan badan bukan kerajaan dalam industri pelancongan seperti Persatuan Hotel Malaysia (MAH) dan Persatuan Hotel Bajet (MyBHA).

Sehubungan dengan itu, beberapa program yang telah sedia untuk digerakkan adalah seperti berikut:

Iklan

a) Kerjasama TM, MAH dan e-market platform untuk mempromosikan pakej-pakej penginapan bagi menggalakan pelancongan domestik dan membantu hotel-hotel di bandar yang terkesan teruk akibat penularan Covid-19.

b) Tourism Malaysia akan menjalin kerjasama dengan penggiat industri melalui segmen perkhidmatan, pengangkutan dan syarikat swasta iaitu Prasarana bagi menggalakkan pergerakan inter dan intra di kalangan pelancong domestik dan penggunaan perkhidmatan pengangkutan awam.

c) Kerjasama dengan MyBHA bagi hotel bajet (3 bintang ke bawah) yang terpilih dan aktif mengikut negeri dan keutamaan akan diberikan kepada ahli yang berdaftar dengan MOTAC melalui kempen ‘Jom Nginap’ dan ‘Malaysia Welcomes You’.

Iklan

d) Kempen ‘Cuti-Cuti Malaysia’ dengan kerjasama syarikat penerbangan seperti Malaysia Airlines Berhad (MAB), Firefly, Air Asia dan Malindo Air bagi meningkatkan kesalinghubungan ke lokasi percutian di dalam negara untuk merangsang pelancongan domestik.

e) Diskaun pembelian produk kraf di outlet karyaneka untuk menggalakkan penjualan kraftangan Malaysia.

Mekanisme yang dicadangkan merupakan pemberian baucar/diskaun/rebat tunai yang akan memberi manfaat secara terus kepada rakyat Malaysia.

Sektor pelancongan hampir lumpuh, jom bantu ikut pelan pemulihan MOTAC

Inisiatif ini merupakan salah satu usaha kerajaan bagi meningkatkan penggunaan teknologi digital di kalangan rakyat melalui pembelian/tempahan atas talian, penggunaan aplikasi mobil dan penebusan e-baucar tunai.

“MOTAC menyambut baik keputusan keputusan kerajaan yang telah membenarkan gelembung perjalanan domestik antara zon-zon hijau di Malaysia.

“Oleh itu, kami berharap rakyat akan mengambil peluang untuk melancong dengan selamat dan sentiasa mematuhi SOP di dalam norma baharu sepanjang perjalanan,” kata Menteri itu.

Selain itu kerajaan juga menyeru pemain industri pelancongan supaya sentiasa menampilkan tawaran-tawaran pakej menarik di samping menjaga SOP dengan norma baharu bagi memastikan kelestarian ekonomi pelancongan yang merupakan salah satu penyumbang besar ekonomi negara.

Program dan inisiatif yang telah dirangka diharap dapat membantu menaikkan semula sektor pelancongan domestik dengan kerjasama dari setiap pihak industri pelancongan tempatan ke arah pemulihan dan kemajuan ekonomi negara.

Sumber: Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya, Malaysia (MOTAC)

About Meen

Biodata Penulis

4 Comments

  1. Yes we will support local tourism but pls advise all the local hotels and hoteliers to reduce their rate. It doesnt make sense if the rate is sky rocket high. It shud be a win win solution. Hotel rate in malaysia is wayyyy too expensive and doesnt make sense sometimes. M refering to 4 and 5 stars hotel coz i did some comparison with hotels globally. A night stay rate in perth mercure is wayyyyy better than a 4 star hotel in JB. Offer a special package or rate to malaysian. Only then we can support local tourism.

  2. hah, bagus2. mengajak org ramai melancong sekarang ni. melanconglah sambil sebarkan covid 19 ke seluruh malaysia. biar 1 malaysia yg kena. virus ni kita x nampak, kalau leh nampak senang kita elak. biarlah reda dulu covid 19 ni dulu, pastu klau nk melancong ke bulan pun, pergilah. # jgn pentingkan diri sendiri je

  3. Harga akan murah amender nyaaa… kalau penghinapan murah jer pun buat apa….makanannya pasti mahal…

    Peniaga² serta penjaja pun mungkin mcm singa kelaparan menunggu kehadiran pelancung…😆.

    Bukak lah pintu negara untuk pelancung dari luar negara masuk utk merancakkan industri pelancungan negara…🤭

  4. Kerugian dan keuntungan peniaga atau penggiat industri apa pun BERGANTUNG kepada KUASA PENGGUNA.. kalau dah pengguna TIDAK BERDUIT akibat bencana yang melanda… NAK MELANCUNG APANYA… sepatutnya PULIHKAN EKONOMI PENGGUNA DAHULU supaya ada duit nak buat apa pun… KALAU pulihkan ekonomi pengguba terlebih dahulu IN SYA ALLAH ekonomi Peniaga atau penggiat2 industri apa pun akan pulih…

Comments are closed.